Wat is diepontlading bij een tractiebatterij?
Tractiebatterijen worden ingezet voor een brede range aan intern transportmiddelen zoals heftrucks, stapelaars, palletwagens en reachtrucks. Al decennia lang vertrouwen bedrijven op de betrouwbaarheid van deze energiebron. Gebruikt u uw intern transport niet dagelijks? Dan kan het zomaar gebeuren dat u een error op de acculader ziet verschijnen. Waar ligt dit aan en hoe kunt u dit voorkomen?
Zelfontlading van een tractiebatterij
Net als bij andere soorten batterijen vindt er altijd in zekere mate zelfontlading plaats. Simpel gezegd betekent dit dat de batterij, ook terwijl uw intern transportmiddel niet in gebruik is, langzaam leeg loopt. Zelfontlading vindt altijd in zekere mate plaats, maar wordt versneld waneer de tractie accu aan hoge of juiste hele lage temperaturen wordt blootgesteld. Ook metallische verontreiniging van het zuur in de tractie accu kan voor een versnelde zelfontlading zorgen.
Ook wanneer de tractiebatterij voor het laden is bijgevuld met accuwater in plaats van na het laden of met te weinig accuwater is bijgevuld, kan dit metallische verontreiniging van het zuur ontstaan.
Onder normale omstandigheden loopt een tractiebatterij gemiddeld slechts 1% terug per dag dat de accu niet wordt gebruikt. Onder deze omstandigheden duurt het dus wel even voordat zelfontlading voor een probleem kan zorgen. Is de accu echter aangetast, dan kan dit proces forst versneld worden. Daardoor kan door zelfontlading een daadwerkelijk probleem ontstaan.
Zelfontlading kan leiden tot diepontlading
Als het capaciteitsverlies door zelfontlading te groot wordt, ontstaat diepontlading. Als uw batterijlader een error geeft is het goed mogelijk dat sprake is van diepontlading. In dat geval is uw accu niet meer op te laden met een gewone lader. Dit toch proberen heeft geen enkel nut en kan zelfs gevaarlijk zijn. De meeste batterijladers hebben een ingebouwde veiligheidsfunctie waardoor de lader blokkeert wanneer u probeert een beschadigde tractie accu op te laden. Heeft uw lader deze ingebouwde functie niet? Dan kan de accu bol gaan staan of zelfs lekken, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Op het moment dat een batterij wordt ontladen tot een s.g. beneden 1,13 kg/ltr dan ontstaat er loodsulftaat met grove kristalstructuur. Diepontlading kan ontstaan doordat de batterij te ver leeg gereden wordt of doordat deze bijvoorbeeld te lang heeft stilgestaan zonder dat deze vooraf goed geladen en nageladen was. Hierdoor heeft de batterij een grote inwendige weerstand. Waardoor bij het laden al direct een hoge spanning ontstaat en de lader overschakeld naar naladen of een error geeft. de batterij zelf wordt nauwelijks geladen. Diepontlading is helaas niet terug te draaien.
De tractiebatterij kan onherstelbaar beschadigd zijn. Als u twijfelt of dit bij u de oorzaak is voor uw probleem, kunt u door Indubatt een capaciteitstest laten uitvoeren. Met deze test achterhalen we snel het probleem voor u en kunnen we aangeven of regeneratie mogelijk is.
Diepontlading bij tractiebatterij voorkomen.
U kunt diepontlading vaak voorkomen. We geven u graag een aantal aandachtspunten waar u op kunt letten;
- Volg de instructie voor het correct bijvullen van de tractiebatterij heel nauwkeurig. Verkeerd bijvullen is één van de meest voorkomende oorzaken van problemen aan een tractiebatterij. Lees ons artikel ‘Hoe laad ik een tractiebatterij‘ voor meer uitleg hierover. Met aan automatisch vulsysteem maakt u dit proces efficiënter en minder foutgevoelig waardoor vaak kostbare schade wordt voorkomen.
- Rij de tractiebatterij nooit verder dan 80% leeg voordat u het weer opnieuw oplaadt. Als u de accu verder leeg rijdt is niet veel zelfontlading nodig om grote schade aan uw batterij aan te verrichten.
- Laad de tractie accu na direct op wanneer deze tot 80% is leeg gereden. Laad de accu niet tussentijds op, om andere problemen te voorkomen. Over deze risico’s leest u meer in ons artikel ‘voorkom schade door tussenladen van uw tractiebatterij‘.
- Koppel uw tractie accu eventueel na gebruik los van het apparaat. Dit minimaliseert de mate van zelfontlading.
- Bewaar de accu niet in koude of juist erg warme omstandigheden. Rond de 20 graden is ideaal.
Vermoed u schade? Onderneem actie!
Loopt uw tractie accu sneller leeg dan u gewend bent en mag worden verwacht? Kunt u hier geen duidelijk aanwijsbare reden voor vinden? Voorkom diepontlading en gevaarlijk situaties; laat uw tractie accu inspecteren. Indubatt voorzien u van deskundig onderhoud en service waardoor we eventuele problemen aan uw accu snel kunnen traceren en indien mogelijk verhelpen.
Onze doelstelling is altijd om u het best mogelijke advies te geven. Wanneer reparatie/regeneratie van uw huidige tractiebatterij mogelijk is, is er altijd eerst overleg. Wij kijken naar wat op de langere termijn voor u het meeste rendement oplevert. In sommige gevallen kan het vervangen van onderdelen, zoals nieuwe cellen, op de langere termijn minder kosten efficient uitpakken dan in eerste instantie lijkt. Laat u hier dus altijd goed over adviseren door dat partij die het onderhoud voor u uitvoert. Indubatt bekijkt naast de accu zelf ook uw specifieke situatie en werkzaamheden zodat we een goed beeld hebben van de manier waarop u de accu wilt inzetten. Op basis van dit totaalplaatje geven wij u een advies.
Is reparatie/regeneratie de beste keuze, dan voeren wij dit snel en deskundig voor u uit. Is vervangen van de accu de slimmere keus? Dan biedt Indubatt voor alle merken intern transport zowel nieuwe tractieaccu’s als gebruikte tractiebatterijen.
Wilt u meer weten?
Nu weet u iets meer over diepontlading bij een tractiebatterij. Wilt u meer weten? Of heeft u een specifieke vraag over de tractie accu voor uw intern transportmiddel? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij staan voor u klaar om vragen te beantwoorden en hun kennis te delen.
Ook bent u van harte welkom om een kijkje te nemen in ons Energiecentrum, De Beverspijken 33 in Den Bosch (industrieterrein De Vutter). Hier laten we u zien wat de mogelijkheden zijn op het gebied van batterijen, laders, veiligheid en toebehoren.
De koffie staat klaar. Zien we u snel? – Indubatt, úw schakel in capaciteit